dijous, de gener 21, 2016

La imatge de les Falles

Les Falles tenen en la fotografia un dels seus millors aliats. La potència gràfica de la festa és enorme. Però fins al dia de hui eixe potencial està desaprofitat. Qualsevol amb un poc de vista es tiraria les mans al cap en vore com es deixa perdre el component visual.  


Quina és la imatge que tenim de les Falles? Quina imatge donem de les Falles? Quina imatge es projecta? Molt senzill. La que mostrem en les fotos. I creieu-me. Deixa molt a desitjar. Analitzar el panorama fotogràfic del món faller i posar-se a plorar és tot una. 

Cada any visitar el concurs de fotografia de Junta Central Fallera és un autèntic calvari, un passatge dels horrors més horrorosos. Llevat d'ínfimes excepcions que maquillen la mostra el nivell és paupèrrim. No parlem només de la temàtica amb instantànies que poc tenen a vore amb la festa i més amb improvisades sessions de falleres en la platja com si allò fora el més natural del món. No.


En el circ del terror fotogràfic hi ha arribat a haver fotos furtades de bancs de dades d'internet que encara tenien la marca d'aigua del seu propietari, retocs amb photoshop que feien mal a la vista i tot un seguit de despropòsits acceptats (encara em pregunte perquè) per gent que sap de fotografia. 

En definitiva, una mostra que representa a la perfecció la imatge de les Falles. Noteu la ironia.


Afortunadament, enguany tindrem un projecte fotogràfic interessantíssim que dignificara la imatge de les Falles. El Diari Indultat serà probablement el projecte fotogràfic més important en la història de les Falles. 

Professionals de primer nivell de la fotografia a nivell estatal vindran a València a captar amb els seus ulls i els seus objectius la seua visió de la festa de les Falles este proper Març. Entre la llarga llista trobem premis nacionals de fotografia com Joan Fontcuberta o Juan Manuel Castro Prieto


En 3 dies més de 60 fotògrafs recorreran els carrers de la ciutat per captar l'efervescència de la festa al carrer i amb el resultat s'editarà un fotollibre en format periòdic que recopilarà tot el seu intens treball. El millor de tot? Dels 5000 exemplars numerats aquells que no tinguen amo seran cremats el dia 19 a la Falla Arrancapins. Sona molt bé, veritat?

Més enllà del projecte ja de per si espectacular, el més interessant del mateix serà vore com persones que no tenen la mirada viciada afronten el repte de captar la festa. Els que estem habituats a fer fotos al món faller al final no eixim dels tòpics habituals: la mirada del ninot, el remat volant, el primer pla del personatge... 

Amb estos grans professionals les Falles poden prendre un nou punt de vista. La imatge de la festa pot ser la gran beneficiada. 


dimarts, de gener 12, 2016

La memòria oral de l'art faller

Coneixeu la famosa anècdota que sempre conta Pepet? Aquella de l'elefant que se li va "perdre" en el transport de Borriana a la Plaça del Pilar en l'any 70? Els més joves quasi ni li posareu cara a l'artista. Els majors la recordareu amb un gran somriure a la boca. Inevitable.


Estos dies recuperant imatges dels grans artistes fallers encara vius em preguntava què seria d'aquells records, d'aquelles anècdotes, d'eixes històries... em preguntava on anirien a parar tota eixa memòria, tota eixa memòria de l'art faller. I la resposta no era molt esperançadora.

Hi ha tota una generació d'artistes fallers que, per lògica vital, està arribant al seu final. Les hemeroteques ens mostren a joves plens d'energia plantant les obres falleres més mítiques rememorades amb admiració i gran estima. I el testimoni oral? On quedarà guardat?


Fa uns anys el Museu Valencià d'Etnologia va crear el Museu de la Paraula. Esta iniciativa pretenia enregistrar en video als nostres majors per conservar els seus records i, per tant, la memòria viva dels valencians. La pregunta és immediata: a les Falles existeix alguna iniciativa similar?

Seria molt interessant enregistrar en video als mestres de l'art faller més majors que conserven al seu cervell la vivència d'unes altres Falles, d'unes altres tècniques en perill de desaparició, en definitiva, la memòria oral de l'art faller de tota una generació que corre el risc de desaparéixer.


Existeixen iniciatives individuals que estan intentant enregistrar la vida d'artistes, com és el cas de la vida i obra de Pepet en àudio, Però la bona voluntat d'un particular no és suficient. Caldria un projecte seriós liderat per les institucions per posar cara i veu als grans artistes fallers com Vicente Luna, Pepe Martínez Mollà, Julio Monterrubio, Miguel Santaeulalia i tants altres.

Tal vegada eixe projecte que ara sembla reviscolar, Imatges indultades, hauria d'ampliar el seu àmbit i no limitar-se únicament a recopilar material videogràfic. Seria un complement perfecte incorporar a l'arxiu el testimoni dels grans obradors fallers. O tal volta el Museu de la Paraula. 
 

Cal donar-se pressa. Seria molt lamentable plorar la pèrdua dels artesans fallers i dedicar-li pàgines als periòdics quan es va poder escoltar la seua sàvia veu

En joc està traslladar a les futures generacions la memòria oral de les Falles que no és altra que la dels seus principals protagonistes, els artistes fallers.

dijous, de gener 07, 2016

Per una Exposició del Ninot digital (i transparent)

L'Exposició del Ninot és una de les fites més populars al calendari festiu de València. Una mostra que combina l'expressió més genuïna, el ninot, amb la possibilitat de triar l'indultat. Ara bé, sembla ancorada en el temps en un model que no evoluciona.


Més enllà de la digitalització de la votació, els avanços de la societat de la informació no han arribat a l'exhibició d'art popular. En un moment on les xarxes socials i la tecnologia marquen el nostre dia a dia sembla lògic reflexionar i proposar mesures per actualitzar la mostra temporal de ninots.

Els museus més prestigiosos arreu del món han incorporat els codis QR a les seues gal.leries. Estos elements afegixen informació extra sobre l'obra exposada: dades biogràfiques de l'autor, realitat augmentada, anècdotes... i a l'Exposició del Ninot? Cada peça podria mostrar informació del lema de la Falla, l'esbos de la mateixa, la ubicació exacta, els comptes en xarxes socials d'artista i comissió... 


El codi QR està bé, però es podria donar un pas més enllà creant una app específica que contextualitzara el que el públic (presumiblement amb un perfil diferent a l'habitual) pot vore amb els seus propis ulls. Explicació de la història, ninots indultats anteriors, videos on l'artista explicara el motiu de dur eixe ninot, etc.

Una bateria de propostes no podria deixar al marge les xarxes socials. Una campanya 2.0 ben organitzada des de la inauguració fins al descobriment de l'indult és fonamental. Junta Central Fallera hauria de fer seua l'etiqueta #ExpoNinot16 i fer-la visible en cartelleria i material promocional tant físic com digital. 

Fins i tot es podria promoure una votació paralel.la en xarxes socials per generar interés i expectació. Seria curiós comparar els resultats del sufragi presencial front al virtual.

I transparent


Al voltant de la mostra hi ha hagut molt obscuritantisme estos anys. Moltes llegendes urbanes planejaven (i planegen) al món faller entorn a l'organització de la mateixa. Des de l'anterior cúpula de Junta Central Fallera no s'ha fet per aclarir i posar llum, més bé al contrari.


Probablement a alguns dels assumptes que no estaven clars se'ls haurà donat resposta, però resulta complicat trobar cap declaració pública en premsa o article on es detalle allò que hauria de ser fàcil de conèixer per la ciutadania, és a dir, aplicar transparència, ara que el concepte està en boca de tots.

Temps de deixar tant les velles com les noves preguntes negre sobre blanc a vore si hi ha sort i els actuals rectors de la festa fan el seu treball i lleven foscor a l'Exposició del Ninot (fins al moment en este tema no han donat ni un pas). Allà van.


Per la cessió dels ninots hi ha un conveni entre Junta Central Fallera i l'entitat gremial? Es paga al Gremi d'Artistes Fallers?  Quina quantitat? En cas afirmatiu, els artistes no agremiats també cobren o no és el cas? Si no cobren estos últims, per què no ho fan? 

De l'anterior ubicació, com es finançava la mostra els anys en què ha estat a l'esplanada de Nuevo Centro? L'entitat comercial pagava a Junta Central Fallera? El centre comercial cedia l'espai debades a Junta Central Fallera? L'envetlat corria a càrrec de qui? 


De la nova ubicació, a priori ideal, quin és el cost complet de llogar la sala? Quin és el tipus de conveni? Per què no es fa públic eixe conveni? Per què s'ha pujat el preu de les entrades? Per quants anys s'han signat? En este nou emplaçament, els artistes fallers continuaran cobrant (si ho feien abans)? S'ha signat algun acord de promoció i publicitat de l'exposició amb la Ciutat de les Arts i les Ciències?

Com es pot observar hi ha molt que a estes altures ja s'hauria de saber, de l'anterior gestió i de l'actual. Segur que hi haurà moltes més qüestions, les quals haurien de ser formulades per part del món faller de València en general i dels presidents de comissions en particular. 

És el moment de rebre respostes. Estem esperant.